Remek Magyar hatnapos szereplés! - ISDE 2017 | Sherco.hu

Miksi Péter

+36 70 319 8052

info@sherco.hu

Remek Magyar szereplés a hatnaposon! – ISDE 2017

2017.10.14.

Remek Magyar hatnapos szereplés! - ISDE 2017

Az endurozás csúcsa avagy a Hatnapos (ISDE)

A 2017-es évben ennek a hatalmas rendezvénynek a franciaországi Brive la Gaillard városa adott otthont. A történelmi város szélén elhelyezkedő régi katonai repülőtér 2 hétre az enduros társadalom fókuszába került. Tizenhat év után újra visszatértek a világ legjobbjai hogy 6 nap közel 1250km megtétele után kiderüljön melyik nemzet a leggyorsabb a világon. Erre a címre több jelentkező is akadt, többek közt a tavalyi címvédő USA, a 2015-ös bajnok Ausztrália,

a visszatérő Finnország, a 2016-os házigazda Spanyolország, a motoros nemzet Olaszország és természetesen Franciaország akik mind-mind a legerősebb gárdájukat állították a rajtvonalhoz. A 19 nemzet közt természetesen szerepelt hazánk, Magyarország csapata is Holló Bence (E2, Sherco), Kátai Péter( E3, KTM), Miksi Péter (E2, Sherco) és Tóth Barna (E1, Husqvarna) összeállításban. A Trophy csapatok mellett 16 ország Junior, és 9 ország Női válogatott csapata is megmérettette magát.
A legnépesebb mezőny mégis a Club csapatok közt volt ahová 167 három fős csapat adta le a nevezését. A világsztárokkal tűzdelt mezőnyben 4 magyarnak is szurkolhattunk, Jager Norbert, Kubik Richárd, Olár Tibor és a romániai szinekben induló magyar származású Dakar sztár Gyenes Emanuel. A 2016-os spanyolországi hatnapos sikereit tovább gondolva újra kiírták a Vintage kupát, ahol veterán motorokkal szállnak harcba, köztük legendás versenyzők is. Ez összesen közel 800 indulót jelent a világ 40 országából.

Hatnapos előkészületek:

A versenyt megelőző pár napban már életre kel a depo, ahol több ezer ember azon dolgozik, hogy a pilóták igényét a verseny alatt maximálisan ki tudják elégíteni. Hatalmas kamionok és sátrak alatt dolgoznak a szerelők a motorokon amiken a verseny ideje alatt kizárólag a versenyző szerelhet. Itt mindennapos az első, hátsó gumicsere, levegőszűrő, olaj és természetesen a váratlan helyzetekre is fel kell készülni.Mindezekre a versenynapok végén 15 perc áll rendelkezésre, illetve a rajt előtt további 10 perc, ami napi 7-8 óra motorozást figyelembe véve nem túl sok idő.

A versenyzők legfontosabb feladata a speciál szakaszok gyalogos bejárása, ebből Brive vonzaskorzeteben volt 9 különböző. Az élmezőny egy-egy szakaszt többször is bejár ami napi 30-40km gyaloglást is jelenthet. A hivatalos program szombaton 18 órakor vette kezdetét a város főterén, ahol ünnepélyes keretek közt a városháza előtt bemutatták minden nemzet csapatát. Ez követte egy látványos show, melyben a helyi hagyományok mellett látványos motoros bemutatót is megcsodálhatott a több tízezer kilátogató. Az esti koncertek kiváló szórakozási lehetőséget biztosítottak, ahol tovább lehetett építeni a nemzetközi barátságokat is.

1.nap Pokoli hőség:

A kezdet mindig nehéz hiszen nem tudni mire számíthat az ember hiszen a pálya nem ismert a versenyzők körében csak a speciál szakaszok. Az már az elején világos volt hogy a legnagyobb ellenfél a hatalmas hőség (napközben 40 fok) és a por lesz. A nagy csapatok közül gyorsan áldozatul estek az amerikaiak, akik egy kézsérülés miatt elvesztették az egyik pilótájukat így a reményt is az újabb győzelemre.

Kiesett továbbá egy pilóta a Belga, a Japán és a Chilei csapatból is. Sajnos egy megrázó eset is történt az első napon, mert az angolok egyik idősebb club versenyzője a nagy melegben végkimerülés és kiszáradás miatt az “örök enduros pályákra távozott”! RIP Michael Alty
Az események felhívták a pilóták figyelmét arra, hogy milyen fontos az egészség és a koncentráció minden pillanatban, hiszen egy ilyen verseny hatalmas megterhelés a szervezetnek.
A magyarok remekül teljesítettek, nagyobb gond nélkül ért célba minden pilóta.

2.nap Kemény pályák:

Az előző napi pálya amely már merőben más képet mutatott mint hétfőn. Az előző napi 600 versenyző maradandó nyomokat hagyott maga után, ami rendkívül megnehezítette a feladatot. A meleg és a por továbbra is szerepelt a negatív tényezők közt, így nagyon megfontoltan kellett motorozni. Itt már húzni kellett a gázt az összekötő szakaszokon is, hiszen többen is késtek az időellenőrzőkről, ami súlyos időbüntetéssel is jár. A sietségnek lett az áldozata Bence is, aki a nap második felében egy tempós szakaszon elesett és megsérült az egyik könyöke.

Szerencsére nem lett komoly baj, így folytatni tudta a versenyt, bár az esti szervízben nem volt őszinte a mosolya. Az élmezőnyben a házigazdák vezettek, nyakukon az ausztrálokkal és a finnekkel. A spanyolok újabb kiesője révén még egy nagy motoros nemzet gyozelmi eselyei szálltak el. A nők mezőnyében a címvédő ausztráloknál Jessica Gardiner eltörte az ujját, de befejezte a napot és az orvosokkal vitatott hosszas vita után folytathatta a viadalt.

3.nap Féltáv, felfrissülés

Új pálya, kedvezőbb körülmények. Erre a napra új nyomvonalat jelöltek a szervezők ami azt jelentette hogy “szűz” pályán és mérteken kell versenyezni. A hőmérő bő 20 fokkal kevesebbet muatatott mint az előző napokban és némi eső is áztatta a térséget, ami megtette jótékony hatását és kisebb volt a por. Egy rövidebb, mondhatni pihentető nap volt ez ami jól jött mindenkinek. Az élmezőnyben nem változott az állás, a magyarok is sikeresen abszolválták a féltávot.

4.nap Legendás szakaszokon:

Ismét új pálya, egy viszonylag egyszerűbb nap után, ez általában nem ad okot megnyugvásra az endurosok körében. A szervező csapat nagyon készült és az utolsó napokra vérbeli enduros terepre vitte a mezőnyt. Gyönyörű történelmi városok várain és városfalain keresztül haladt a Hatnapos hada olyan helyszínekkel, ahová ritán jut el a turista. A pálya szélén rengeteg szurkoló tovább erősítette azt a tényt, hogy a francia vérbeli motoros nemzet. Talán ez volt az oka, hogy a hazaiak egy favoritja, Christophe Nambotin, aki a végső győzelmi esélyekre is igényt tartott egy váratlan pillanatban bukott és kéztörést szenvedett. Valami hatalmas küzdelem során azonban mégis befejezte a napot, így bár az előny alaposan csökkent az ausztrálokkal szemben, de megtartották a vezetést. Az olaszok is búcsúztak Oldrati kiesésével az élmezőnyből.

A magyarokat is kísértette a balszerencse. Miksi Péter a verseny hevében, tévedésből összeszedett 8 perc büntetést korai érkezésért. Tóth Barna pedig egy jelentéktelen esés során lyukasztotta ki a hűtőjét, melyből rohamosan távozott a benne lévő folyadék. A legközelebbi szervízponton sajnos nem volt ott a tartalék alkatrész, így improvizálni kellett, mivel az idő is rohamosan telt a javítás következtében. A mobilizálható szerviz tagok azonnal akcióba léptek, elindultak az alkatreszért és megkezdődött a versenyfutás az idővel.

A versenyző ugyanis nem késhet 30 percnél többet. A mentés több szálon is futott. A magyar delegált, dakaros vizhordókat megszégyenitő teljesitménnyel tetemes vizmennyiséggel a hátán Barna nyomába eredt, hogy ha kell a célba segitse őt. Ezúton is köszönjük Tóth Laszlónak. Az utolsó szervizállomásra végül a segítők idöben eljutatták neki a megfelelő cseredarabot, de az elöző villám szervíz olyan jól sikerült hogy kibírta a célig.

5.nap Célegyenesben:

Az utolsó offroad napra összegyűltek a vihar felhők a pálya fölött és egész nap lógott az eső lába. Volt hol esett, de volt ahol még porzott. A pilóták ekkor már teljesítő képességük határain járnak, de a szívük viszi őket előre, hiszen közel már a cél. A hangulat ekkorra már kevésbé feszült és a pilóták is jobban vevők a poénra. Sokan az előző napi sebeiket ápolgatják és számolják a kilométereket visszafelé. Aztán a nap második felére megérkezik az égi áldás.

A Trophy csapatok még úgy ahogyan megússzák, de a Club és a Vintage alaposan elázik és megszenved az elemekkel.
Az utolsó etapon több versenyzőnk is összeszed némi büntetést, amit aztán a nap végén a zsűri ülésen jogosan el is törölnek. Boldog a magyar csapat mindenki egyben és a célban, sőt a végére még van akiben volt plussz tartalék és alaposan odatette magát az utolsó speciálokra. A csehek egyik pilótája is odatette volna magát, ha nem esik el és töri a lábát. Sajnáljuk az esetet azonban ez számunkra azt is jelenti hogy újabb csapatot előztünk meg összetettben, így a zárókrosszra már csak oda kell állni. Nambotin valahogy túlélte a pénteket és törött kézzel bejött a célba. Az ausztrálok keményen húzták és maradt némi esély a dobogó legfelső fokára.

6.nap a Zárókrossz:

Az utolsó napra már nem kellett messzire motorozni a mezőnynek, hiszen a depo mellett építették fel a pályát a rendezők. Már a reggeli club futamok alatt lehetett látni hogy rengeteg a néző így nem volt túlbecsülve az a 25.000 néző amit vártak a fő viadalokra. Hazánk fiaival minden rendben volt, leszámítva Miksi Petit, akit nem akartak kiengedni a Parc Fermeből, mert nem volt rajta a listán.

Gyors megbeszélés a FIM munkatársával és már rohanhatott is Peti a rajthoz ahová futópercre érkezett. A futamok fordított rajtsorrendben zajlottak melynek betétfutamaként a veteránok arzenálja is rajtgép mögé állt.
A mi fiaink a várakozásoknak megfelelően nem tudtatk beleszőlni az elsőségért folyó csatákba, de tisztességesen helyt álltak és mindannyian befejezték ezt a napot is. A franciák több mint 7 perccel vezettek ami nem ledolgozhatatlan főleg annak tudatában hogy Nambotin sérült. Oriási csaták mentek a pályán ahol jellemzően a krosszban is sikeres pilóták jeleskedtek. A nap győztese a fiatal spanyol Josep Garcia lett, aki az E1-ben és az abszolútban is a dobó tetejére álhatott.
A hat nap alatt a leggyorsabb a francia Loic Larrieu volt, azonban egy vitatott büntetés miatt az abszolutat elvesztette, viszont az E2-ben őve az arany. A legnagyobb köbcentisek között E3-ban a leggyorsabb a 2016-os hatnapos bajnok Taylor Robert volt aki az összetettben a 3. helyen végzett.

Konklúzió:

Egy újabb remek hatnaposon van túl a csapat, ami előhozta azokat a dolgokat amin a jövőben változtatni kell. Nagyon komoly tapasztalattal gyarapodtak a versenyzők és a segítők is akiknek munkásságát nem lehet elégszer megköszönni hiszen Ők azok, akikről nem esik szó azonban munkájuk a sikerhez elengedhetetlen. A magyar csapat a nagyszerű 12. helyen végzett. Holló Bence és Kátai Péter ezüst, míg Miksi Péter és Tóth Barna bronz minősítéssel fejezték be a viadalt.
A Club versenyzőink közül Gyenes Emanuel vagy ahogyan mindenki ismeri Mani megismételte a spanyol formáját és idén is aranyéremmel térhetett haza. Jager Norbert, Kubik Richárd és Olár Tibor egy-egy bronzéremmel gazdagodtak és mérhetetlenül sok élménnyel amit ez a hatnapos hozott számukra. Ezzel az eredménnyel a club csapat a 68. helyezést érte el. 2018-ban a Hatnapos történet folytatódik egy Dél-Amerikai ország Chile városa Vina Del Mar fogadja az idén 92. évfordulóját ünneplő FIM International Six Days Enduro (ISDE) kontingensét.

Végeredmény:

    1. FRANCE

200 – TARROUX Jeremy
201 – LARRIEU Loic
202 – CHARLIER Christophe
203 – NAMBOTIN Christophe

    1. AUSTRALIA

160 – PHILLIPS Matthew
161 – SANDERS Daniel
162 – MILNER Daniel
163 – GREEN Joshua

    1. FINLAND

190 – REMES Eero
191 – STIGELL Henric
192 – HELLSTEN Antti
193 – SEISTOLA Matti

….

    1. HUNGARY

150 – TÓTH Barnabás
151 – HOLLÓ Bence
152 – MIKSI Péter
153 – KÁTAI Péter

SZÉP VOLT FIÚK, HAJRÁ MAGYARORSZÁG!!!

Forrás: Motorrevü

Vissza