Dakar 2025 – 1. szakasz – Első a navigáció!
Ma hivatalosan is elkezdődött a 2025-ös Dakar-rali az első szakaszával Bisha környékén: összesen 499 km, ebből 86 km összekötő szakasz és 413 km speciális szakasz.
Bishából dél felé haladva a magasság fokozatosan emelkedik, elérve az 1300 métert. Bár az oxigénszint csökkenése alig észrevehető, a táj drámaian megváltozik. A speciális szakasz közepén a versenyzők komoly navigációs kihívásokkal néztek szembe: kanyonok között haladtak és sziklás homokos fennsíkokra kapaszkodtak fel. A 413 km-es szakasz próbára tette koncentrációjukat és ügyességüket, különösen a homokos terepen való navigációban.
Lorenzo Santolino a 11. helyen zárta a szakaszt, ami szép eredmény a SpeedoCAP navigációs problémák ellenére. Rui Gonçalves a 16. helyen végzett.
Összetettben:
- Lorenzo a 12.
- Rui Gonçalves a 16. helyet tartja.
Lorenzo:
„Ma nem volt túl jó napom. Sok hibát követtem el. A por az elejétől kezdve, valamint az alacsony napállás nehézzé tette a pálya láthatóságát, és bonyolulttá az előzéseket. Körülbelül a 60. kilométernél a SpeedoCAP elkezdett hibásan működni, villogott és újraindult, ami miatt letértem az útról egy völgyben.
A szakaszt egy kaktuszból származó kis emlékkel zártuk, ami egy szép „tetoválást” hagyott rajtam. A jó hír, hogy túljutottunk rajta, leküzdve egy váratlan kihívásokkal teli napot. Alig várom, hogy holnap mindent beleadjak a 48 órás maratonszakaszban.”
Rui:
„Ma volt a 2025-ös Dakar első hosszú szakasza – igazán kihívást jelentett a különféle terepek és körülmények keveréke. Mindenből volt egy kicsi, de a szakasz különösen a folyamatos irányváltásokkal, a megszámlálhatatlanul sok követendő jegyzettel és a tüskés bokrokkal emelkedett ki, amelyek mindent szétcincáltak. Ezen felül a por is komoly kihívást jelentett.
Azt hiszem, ma mindenki elkövetett néhány hibát, én is. A kulcs az volt, hogy a hosszú szakasz végéig fókuszált maradjak.
A jó oldala az, hogy nagyon jól érzem magam a motoron, és magabiztosan haladunk tovább. Holnap a 48 órás Chrono szakasz következik, így most a cél a regenerálódás, hogy erősen térjek vissza és harcoljak a top helyekért.”
Holnap: 2. szakasz – 48H Chrono
A második szakasz a 48 órás Chrono formátumot vezeti be: egy maratonszakaszt külső segítség nélkül, kötelező bivakkal, amelyet a megtett távolság határoz meg.
„48H CHRONO”
A 48H Chrono szakasz arra kényszeríti a versenyzőket, hogy a teljesítmény és az önellátás kettős kihívását oldják meg közel 1000 kilométeren keresztül, két napon át a sivatagban. A formátumot először 2024-ben vezették be, egyszerű, de szigorú szabállyal: az 5 órás gongszó után a versenyzőknek meg kell állniuk a következő elérhető pihenőzónában, amelyek a speciális szakasz útvonalán találhatók (lásd a térképen).
Ebben a szakaszban az állásokat nehéz nyomon követni, mivel a versenyzők teljesen el vannak vágva a külső kommunikációtól. Az érkezési időpontokat izgatottan várják, és gyakran találgatják, ki késik – de bizonyosság kevés van. Ehelyett a versenyzők élvezik a csillagos ég alatt való táborozás nyugalmát, miközben minimalista vacsorát osztanak meg közeli riválisaikkal.
Másnap napkeltekor a versenyzők onnan folytatják a versenyt, ahol pihenőzónájukban megálltak, versenyzve, hogy minél gyorsabban teljesítsék a hátralévő távolságot, miközben megőrzik motorjuk állapotát – ez a rally raid igazi élménye.
Míg az első 48H Chrono szakasz a versenyzőket az Empty Quarter dűnéi között szétszórta, az idei verzió Bisha északi változatos terepét fedezi fel. Bár a dűnék itt kevésbé impozánsak, az összesített kihívás ugyanolyan kemény marad. A legtöbb versenyzőnek naponta legalább 100 kilométeres dűnenavigációval kell szembenéznie, ami további réteget ad a kalandhoz.